Google

čtvrtek 25. října 2007

Traktory měnily svět (3.část).


Na traktorech pohybujících se v uplynulých sto létech na českých polích se objevila celá řada unikátních technických zajímavostí. Zdáli viditelný kontrast proti dnešku - do roku 1960 byla většina traktorů vyráběna bez kabiny řidiče.

Jeden z prvních motorových pluhů na českém území vyráběla před 1.světovou válkou První rakouská továrna motorových pluhů Viléma Michla ve Slaném. Její výrobek měl čtyřválcový benzinový motor o výkonu 80k(59 kW), maximální rychlost 8 km/hod, obsluhovali jej dva lidé, jeho cena byla 20 000 K, k zajímavostem patřily vysouvací ostruhy na železných kolech.

První seriově vyráběný traktor ze Škody Plzeň měl v roce 1926 výkon k (22 kW), měl čtyřválcový motor s elektromagnetickým zapalováním, palivem byl benzin, petrolej nebo dynalkol. Nejrozšířenějším typem firmy Svoboda byl traktor Svoboda Diesel Kar 12k (9 kW). Jednoválcový motor s ležatým válcem byl umístěn na masivním čtyřkolovém rámu, převodová skříň byla hnaná klínovými řemeny, které se napínaly posunem celého motoru.

Ze zahraničních strojů patřily do roku 1945 k nejzajímavějším traktory německé. V Kölnu byly vyráběny vzduchem chlazené traktory Deutz, Gabriel Kramer k nám dovážel jednoválcové traktory s ležatým válcem a rámovou konstrukcí. Pásové traktory Hanomag se osvědčily i na východní frontě.

Jedny z nejpozoruhodnějších traktorů, které byly v českých zemích používány, byly stroje Lanz-Buldog. Měly jednoválcové dvoudobé motory (polodiesel) se žárovou hlavou. Při startování se musela nejdříve nahřát hlava válce plamenem(žárovou lampou). Jeden z prvních typů Lanz-Buldog 12 neměl zpáteční rychlost, před jízdou zpět bylo nutno motor zastavit a nastartovat opačným směrem. Jiný německý traktor Normag EG 60 byl poháněný generátorovám plynem vzniklým spalováním dřeva.

Po válce upoutávaly svým vzhledem pozornost vysoké americké traktory John Deere a Farmall, které měly přední kola těsně u sebe, jednalo se prakticky o tříkolová vozidla. V roce 1946 zahájila Škoda Mladá Boleslav výrobu svého asi nejslavnějšího, leč posledního, traktoru Š-30(22 kW). Dvouválcový čtyřdobý naftový motor se vyznačoval vysokou životností. Byl vybaven elektrickým zapalováním - při startu byl používán benzin. Traktor měl pět rychlostí dopředu (4 až 21 km/hod.) a jednu dozadu, přední náprava byla odpružena listovým pérem, bylo možné brzdit každé zadní kolo zvlášť.

V roce 1946 byla také v Brně zahájena výroba traktorů, prvním byl Zetor 25(18 kW). Měl dvouválcový čtyřtaktní naftový motor. Startování bylo ulehčováno žhavícími svíčkami a dekompresorem(otvírač ventilů). Měl šest rychlostí(3 až 32 km/hod.), neodpérovanou přední nápravu, uzávěrku diferenciálu. Z něho byly odvozeny pomalejší typy Z-25A a Z-25K. V roce 1960 byla jejich cena asi 18 tisíc Kč.

Potom byly také vyráběny Z-Super 50 (čtyřválcový diesel), který se v roce 1960 prodával za 30.000 Kč, a Zetor Major 3011 v ceně asi 25.000 Kčs. Z-3011 měl tříválcový vznětový motor o výkonu 23 kW, desetistupňovou převodovku, pružinami odpérovaná přední kola a kapalinovou brzdu zadních kol. V současnosti se traktory Z-3011(Z-3511) patrně ještě vyrábějí v některé zemi třetího světa, do nichž byla licence prodána.

V roce 1963 byla zahájena výroba traktoru Zetor Major 4011, což byl prakticky masivnější Z-3011, jehož motor byl rožšířen na čtyři válce. Od tohoto výrobku byly odvozeny další typy traktorů z brněnské továrny.

Další traktory Zetor Crystal 8011, vyráběné od roku 1969 ve spolupráci s polským Ursusem (C-385), se vyznačovaly robustností. V roce 1978 přešla výroba traktorů UŘ-II z Brna do ZTS ve slovenském Martině.

Žádné komentáře:

Okomentovat