
Malé automobily a vozidla produkují méně emisí než ty větší. Komise proto přistoupila k tomu, že množství emisí vypouštěných do ovzduší bude počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla. Hlavním východiskem pro výpočet bude váha automobilu, která bude přímo úměrná limitům CO2.
Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude překračovat průměr stanovený komisí, buď zavede opatření na snížení průměru, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak limitu nedosáhne, a společně by se do limitu komise vešly.
Komise si představuje, že takovéto sdružování by mohlo být postaveno na obchodním vztahu, tedy že by firmy produkující auta s méně emisemi mohly prodávat emisní povolenky, které nevyužijí. Výjimku budou mít malí výrobci, kteří vyprodukují méně než 10.000 aut ročně a kterým by komise nastavila individuální limit.
Škoda Auto na podzim představila novou řadu Greenline, která je zaměřená právě na nižší emise oxidu uhličitého. V rámci této řady například Fabia s motorem 1,4 TDI nyní vyprodukuje 127 gramů CO2 na km. Další tuzemská automobilka TPCA, která produkuje malé vozy Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo již u těchto modelů zvažované emisní limity plní.
Negativní reakce však krok komise vzbuzuje zejména u těch unijních zemí, na jejichž území působí automobilky vyrábějící velká či luxusnější auta, která produkují víc emisí - jedná se zejména o Německo.
Pokud výrobci automobilů nebudou předpis respektovat, hrozí jim pokuty. Návrh nyní musí posoudit členské země unie a Evropský parlament. Automobilky z dnes předloženého návrhu samozřejmě příliš nadšené nejsou. Se systémem pokut navíc nesouhlasí ani někteří členové Evropské komise. (Katarina Fischerová)
19.12.2007
Žádné komentáře:
Okomentovat