Google

neděle 9. března 2008

Nepláčou zelení na cizím hrobě?

Straně zelených se loni podařilo prosadit další zdanění pevných paliv a energií, čímž především jsou postiženi lidé na venkově, kde není zavedeno parovodní topení ani zemní plyn.

Proslýchá se, že zelení vytrvale usilují o zdanění starších motorových vozidel, která podle nich vypouštějí více emisí než vozidla nová. Na to by opět doplatilo vesnické obyvatelstvo, neboť po zrušení venkovských krámků je nuceno dělat všechny nákupy ve městech. Vzhledem k prakticky neexistující veřejné dopravě v malých vesnicích je tam osobní vůz nezbytnou živozní potřebou.

A pořizovat si nový vůz kvůli padesáti kilometrům najetým za týden? Jsou pan Bursík a jeho stejně ambiciozní strana přesvědčeni, že starší vůz, který najede 3 až 5 tisíc kilometrů za rok, vyprodukuje víc CO2 a škodlivin než vůz nový, který najede za rok 50 tisíc kilometrů a více? Když už musí být zplodiny zdaněny, nebylo by poctivější tuto daň dát na pohonné hmoty?

Při pohledu na přibývající bílé čáry, které na modré obloze zůstávají za dopravními letadly, se nabízí další zásadní otázka: Není vyvolávání strachu z bezvýznamně kouřících kamen a starých automobilů planým poplachem, jen důvodem k zavedení daní, k naplňování státní pokladny?(Foto: Dernier v r.1935)

Jak nedávno bylo v USA zveřejněno, při jednom letu dopravního letadla z Chicaga do Londýna se spotřebuje 100.000 litrů benzinu, přičemž se do ovzduší dostane 40.000 kilogramů CO2. Když si uvědomíme, že na toto množství paliva by jedno auto o spotřebě 10 l/100 km ujelo 1 milion kilometrů, zjistíme, že za benzin, které vypálí letadlo během několika hodin, by jeden tisíc českých důchodců jezdil se starými škodovkami půl roku, přičemž by za tu dobu zdaleka nevyprodukovali tolik CO2 co letadlo nad Velkou louží. Letadlo často letí poloprázdné.

O intenzivním provozu letadel, která zamořují ovzduší, čeští ekologové diskretně mlčí. V zájmu uspěchané doby se prý létat musí. Třeba zbytečně, tak jako jezdit auty po městech, kde jezdí veřejná doprava. Nejvíce létá (tedy svět zamořuje CO2) prezident Klaus, v loňském roce jeho výlety stály více než 42 milionů korun. Pomineme-li výsledný efekt těchto cest a jejich nezanedbatenou cenu, kolik asi se během jeho letů vyprodukovalo CO2? Dokáží to zelení spočítat?

Na celém světě denně jdou počty letů do tisíců. Nejsou útoky zelených na kapsy bezbranného venkovského obyvatelstva něco jako pláč na cizím hrobě? Pokud chtějí bránit oteplování Země, nebylo by na místě bojovat proti letecké dopravě, chtít ji nahradit železniční a lodní, které jsou daleko šetrnější k ovzduší?

Žádné komentáře:

Okomentovat