Po letech ustrnutí na mrtvém bodě se na pořad jednání opět dostal grandiózní projekt vnitrozemských vodních cest - stavba kanálu Dunaj - Odra -Labe. Nedávno totiž česká vláda premiéra Jana Fischera schválila "Národní strategický plán rozvoje." Tento doplněk umožňuje výstavbu dálnic a elektráren, a také výstavbu umělých vodních cest, říčních systémů v povodí Dunaje, Odry a Labe. Plán údajně nepočítá s rakouskou účastí při stavbě.
Od Dunaje (u Děvína) má první část kanálu tvořit řeka Morava, tekoucí po slovenském území. Na české území se má vodní cesta dostat u Hodonína, a až do Přerova má pokračovat po řece Moravě, potom Slezskou bránou se vybuduje kanál k řece Odře. Po Odře mohou lodi plout po polském území do Wroclavi a dál k severu, umělým kanálem přes Berlín do Labe a do Baltického moře.
Na stavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe se už na podzim 2008 v Bratislavě dohodly vlády České republiky, Polska a Slovenska. Letos v říjnu bude v Ostravě představen projekt kanálu, který bude několika desítkami milionů euro financovat Evropská unie. O stavbu průlavu, hlavně úpravu koryta Odry, usiluje především polská vláda, která chce zabránit podobným škodám, jako byly při ničivé povodni na jaře 2006.
Překvapeni jsou Rakušané, že se s nimi při výstavbě kanálu nepočítá, přestože v původních plánech hrály Dolní Rakousy, jmenovitě okres Gänsendorf, významnou roli. Rakušané počítali s vybudováním odbočky z Dunaje ve Vídni, přičemž mohl být využit stávající kanál přes Großenzersdorf, kde začal být budován nový přístav. Projekt a přípravné práce (jednání s odpůrci stavby) na kanálu po Moravském poli, který by se nakonec podle nových plánů neměl do projektů EU zařazen, už Rakousko stál milion euro.
pondělí 3. srpna 2009
Projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe už nepočítá s Rakušany.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat