Google

sobota 20. října 2007

Traktory změnily svět. (1.část)


Zemědělství nebylo vždy tak okrajovým oborem jako v současnosti, vzhledem k nízké produktivitě práce se jím v polovině 19.století zabývala větší část obyvatelstva. Předtím než se i na polích uplatnil spalovací motor - vynález Belgičana Lenoira a Němce Otta, byla na poli jedinou tažnou silou zvířata; kůň, skot, osel atd. Zemědělství se brzy spalovacích motorů zmocnilo, zabudovalo je do traktorů. Po sto padesáti letech si bez traktoru nelze zajištění výroby potravin představit, přičemž se zemědělstvím zabývá desetkrát méně lidí než dříve.

V roce 1851 byl v českých zemích sestrojen první parní traktor a v roce 1901 byl v USA vyroben první provozuschopný traktor se spalovacím motorem, předchůdce současných traktorů. Tyto vynálezy významně ovlivnily následující vývoj zemědělství a přispěly k proslavení práce českých a československých techniků, dělníků a zemědělců.

Projekt parního stroje, který by měl nahradit namáhavou potažní práci v zemědělství, v roce 1851 dostala k posouzení od nadporučíka 57. pěšího pluku Josefa Bauera Vlastenecko-hospodářská společnost. Jeho stroj byl zkoušen v Židlochovicích, ale pro značné výrobní a pracovní náklady se více neuplatnil. Výkon stroje byl 6,5 k, za 12 hodin provozu spotřeboval 420 kg černého uhlí, obsluhovali jej strojník a topič.

Stejně neuspěšně jako Bauerův stroj skončily i parní traktory Angličanů Roberta a Paula. Daleko úspěšnější byla lanová orba Angličana Johna Fowlera, jemuž se podařilo využívat parní stroj, aniž by s ním musel přejíždět po poli. Pluh byl tažen buď dvěma parními stroji zakotvenými na koncích pole, nebo jedním parním strojem a na opačné straně strojem kotevním. Parní orba se rozšířila i do českých zemí, koncem devatenáctého století zde už bylo evidováno 365 souprav.

Počátkem dvacátého století se v Čechách také začala, podle francouzského vzoru, uplatňovat lanová orby s benzinovými motory. Tyto stroje jako první začal v roce 1905 vyrábět Josef Pejšek z Kralup nad Vltavou. Později se se objevily lanové orby elektrické.

V té době už byly v USA vyráběny traktory se spalovacími motory, které se rychle šířily do celého světa. První traktor zn. Hart-Parr byl sestrojen v roce 1901. Do střední Evropy se ovšem dostávaly pomalu, protože v té době zde, hlavně v Německu, získaly velkou oblibu motorové pluhy. Jako první začal motorové pluhy v Čechách vyrábět Václav Snětina z Přistoupimi. Dalšími výrobci byli Vilém Michl ze Slaného, Rudolf Bächer z Roudnice, Laurin & Klement z Mladé Boleslavi a Českomoravská továrna na stroje v Praze. Později je vyráběli F. a J.Kovaříkové z Prostějova, Koloc, Špička a spol. a další výrobci.

Traktory jako univerzální tahače se v českých zemích začaly ve větší míře šířit až po první světové válce. Bylo to také zásluhou legionářů, kteří už mohli obdivovat americké traktory na Balkáně i na Sibiři. Na české pole se začátkem dvacátých let dostávaly především americké stroje Fordson, John Deere, Case, a Mc Cormick. První český traktor vyrobily Škodovy závody Plzeň v roce 1926. Protože se poptávka po traktorech zvyšovala, jejich výrobu také zahájily koncem dvacátých let ČKD Praha (Praga AT 25) a Wichterle & Kovařík v Prostějově (Wikov). Po roce 1930 zahájila výrobu traktorů firma Svoboda v Kosmonosech u Mladé Boleslavi. V té době bylo v Čechách používáno asi 3000 traktorů a 350 motorových pluhů (Pokračování).

Žádné komentáře:

Okomentovat