V minulém týdnu se do rakouského parlamentu dostal problém dopravy z Vídně do jižních Čech. Při parlamentní interpelaci byl rakouský ministr dopravy Werner Faymann nucen odpovídat na dotaz poslankyně Bettiny Hradeczni (strana zelených) proč je omezována železniční doprava v oblasti Waldviertlu.
Důvodem zájmu zelených o železniční dopravu jsou neveřejné informace o prodeji rakouského úseku Dráhy Františka Josefa a zrušení přímého spojení Waldviertlu s Vídní, přičemž na této železniční trati už nyní dochází k různým omezením (v novém jízdním řádu zrušeny dva rychlíky).
Dráha Františka Josefa byla postavena v roce 1870. Její stavbu vyvolala potřeba spojit Vídeň se západočeskými lázněmi (Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně aj.) a především s uhelnými a rudnými doly v Krušných horách.
Téměř současně se stavbou železniční trati Vídeň - Gmünd - České Budějovice - Plzeň - Cheb byla stavěna odbočka Gmünd - Třeboň - Tábor - Praha. Krátce na to byla mezi oběma tratěmi postavena spojka Mezimostí - České Budějovice. Když na trati Vídeň - Gmünd - Praha začaly jezdit rychlíky, bylo to nejrychlejší spojení Prahy s hlavním městem monarchie.
Po roce 1989 zde byl provoz rychlíků zrušen (Vindobona, Smetana), veškeré přímé železniční spojení mezi Prahou a Vídní nyní vede přes Brno.(Paradoxem je, že zrušení rychlíků bylo na přání ochránců přírody, jimž ve Waldviertlu vadil provoz rychlíkových diesel-lokomotiv.)
"Pendolino do Gmündu zatím jezdit nebude," odpověděl ministr na požadavek zrychlit dopravu na Dráze FJ tak, aby železnice byla konkurenceschopná jízdě osobním vozem. "Profil trati to neumožňuje, rychlíky na této trati nejsou dostatečně rychlé. Že by se našly peníze na přestavbu, není možné v nejbližší době předpokládat." Mnohem výhodnější se ministrovi jeví cestovat z Gmündu regionálnídráhou (osobní vlak) do Tullnu, kudy po nově postavěné Západní dráze projíždějí rychlovlaky Vídeň - Linec.
Poslankyně Bettina Hradecsni takové spojení zpochybnila, neboť přestupování v Tullnerfeldu by cestování značně prodloužilo a prodražilo. Poukázala na to, že Dráha Františka Josefa z Vídně přes Gmünd do Prahy je o 55 kilometrů kratší než Severní dráha vedoucí z Vídně do Prahy přes Brno a i při pomalé rychlostí 60 km za hodinu by doba jízdy byla kratší.
Jako další důvody pro zachování a modernizaci Dráhy FJ poslankyně uvedla zrušení kontrol na hranicích, čímž se doba jízdy zkrátila o půl hodiny, a dokončování elektrifikace tratě Gmünd - České Velenice - České Budějovice.
Nezanedbatelným důvodem k využívání Dráhy FJ je kritická situace na dolnorakouských spolkových silnicích, kde už nyní hustota provozu přesahuje únosnou mez. Příčinou tohoto jevu je zavedení mýta na českých dálnicích, neboť řada řidičů kamionů směřujících ze západu (Norimberg) a severu (Drážďany) do Vídně, a dál na Slovensko a do Maďarska, nechce platit a z Plzně nebo Prahy zamíří do jižních Čech a na rakouské spolkové silnice, které procházejí oblastí Waldviertlu.
(Robert Fischer, 2.3.2008)Důvodem zájmu zelených o železniční dopravu jsou neveřejné informace o prodeji rakouského úseku Dráhy Františka Josefa a zrušení přímého spojení Waldviertlu s Vídní, přičemž na této železniční trati už nyní dochází k různým omezením (v novém jízdním řádu zrušeny dva rychlíky).
Dráha Františka Josefa byla postavena v roce 1870. Její stavbu vyvolala potřeba spojit Vídeň se západočeskými lázněmi (Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně aj.) a především s uhelnými a rudnými doly v Krušných horách.
Téměř současně se stavbou železniční trati Vídeň - Gmünd - České Budějovice - Plzeň - Cheb byla stavěna odbočka Gmünd - Třeboň - Tábor - Praha. Krátce na to byla mezi oběma tratěmi postavena spojka Mezimostí - České Budějovice. Když na trati Vídeň - Gmünd - Praha začaly jezdit rychlíky, bylo to nejrychlejší spojení Prahy s hlavním městem monarchie.
Po roce 1989 zde byl provoz rychlíků zrušen (Vindobona, Smetana), veškeré přímé železniční spojení mezi Prahou a Vídní nyní vede přes Brno.(Paradoxem je, že zrušení rychlíků bylo na přání ochránců přírody, jimž ve Waldviertlu vadil provoz rychlíkových diesel-lokomotiv.)
"Pendolino do Gmündu zatím jezdit nebude," odpověděl ministr na požadavek zrychlit dopravu na Dráze FJ tak, aby železnice byla konkurenceschopná jízdě osobním vozem. "Profil trati to neumožňuje, rychlíky na této trati nejsou dostatečně rychlé. Že by se našly peníze na přestavbu, není možné v nejbližší době předpokládat." Mnohem výhodnější se ministrovi jeví cestovat z Gmündu regionálnídráhou (osobní vlak) do Tullnu, kudy po nově postavěné Západní dráze projíždějí rychlovlaky Vídeň - Linec.
Poslankyně Bettina Hradecsni takové spojení zpochybnila, neboť přestupování v Tullnerfeldu by cestování značně prodloužilo a prodražilo. Poukázala na to, že Dráha Františka Josefa z Vídně přes Gmünd do Prahy je o 55 kilometrů kratší než Severní dráha vedoucí z Vídně do Prahy přes Brno a i při pomalé rychlostí 60 km za hodinu by doba jízdy byla kratší.
Jako další důvody pro zachování a modernizaci Dráhy FJ poslankyně uvedla zrušení kontrol na hranicích, čímž se doba jízdy zkrátila o půl hodiny, a dokončování elektrifikace tratě Gmünd - České Velenice - České Budějovice.
Nezanedbatelným důvodem k využívání Dráhy FJ je kritická situace na dolnorakouských spolkových silnicích, kde už nyní hustota provozu přesahuje únosnou mez. Příčinou tohoto jevu je zavedení mýta na českých dálnicích, neboť řada řidičů kamionů směřujících ze západu (Norimberg) a severu (Drážďany) do Vídně, a dál na Slovensko a do Maďarska, nechce platit a z Plzně nebo Prahy zamíří do jižních Čech a na rakouské spolkové silnice, které procházejí oblastí Waldviertlu.
Žádné komentáře:
Okomentovat